mandag 24. juni 2013

Pannekaker og kryddermuffins



I dag har familien S. spist seg mette på gode gammeldagse melkefrie pancakes. Med gårsdagens muffins slengende rundt.
Mannen blir mer og mer imponert for hver pannekakerøre jeg lager, mens jeg selv ikke helt er overbevist. Vi er ikke så kulinariske, men setter pris på god smak!



Før jeg deler en ganske enkel oppskrift med dere må jeg bare beklage til Melissa, for denne oppskriften er ikke fullt så lavkarbo... Men, til gjengjeld, er den tradisjonelt bløtlagt og glutenfri! Ingen ser gravide ut i vårt hjem. Enda.
Både jeg og vår lille frøken reagerer tidvis på nøtter, og ettersom jeg er lite fornøyd med at all høykarbo ofte erstattes med nøttemel og annen grundig fet mat, velger vi å høyne karbonivået til tider og heller unngå transfettet som dannes når bl.a. nøtter ødelegges i for høy varme. Det er en grunn til at varmebehandlet mat har lenger holdbarhet!




Bløtlegg litt mel, vann og et par ss eddik natten over (jeg bruker å la det stå et døgn). I denne oppskriften hev jeg nok oppi 1.2L fin spelt og litt for mye vann. Jeg bruker ikke melk i mine pannekaker, og tilpasser derfor mengde vann til mel slik jeg synes er best. Røren ser ut til å fungere best når melet er vått, men ikke rennende.
Pisk 6 egg med litt palmesukker, hev i litt bakepulver, stevia vanilje og karamell, litt kanel og kardemomme.
Stek i stabil fettkilde.
Kokosfett denne gangen.



Dagens røre ble så stor at jeg stekte ferdig resten etter middag.
Hver eneste gang vi lager middag lager vi dobbelt, om ikke trippelt, opp. Da har alltid mannen med på jobb dagen etterpå og mini lar seg fort tilfredsstille siden hu mor ikke trenger å bruke en time på kjøkkenet før det blir servert.


Jeg steker mine på grad 7. på stekeplaten, 10. er det høyeste.
Pannekakene blir bedre på konsistent når de blir varmet godt opp stekes kortere, enn om jeg skal stå en time på kjøkkenet og steke 8 stk. før kvelden er over.
Hvor bra dette eeegentlig er kan jeg ikke med sikkerhet si da jeg ble minnet på DETTE innlegget. Dette må jeg gå litt grundigere til verks i til neste gang!


Vi spiser våre pannekaker med syltetøy og gjerne bacon, med masse bacon, og synes ikke dessert er nødvendig hver dag etter hve en middag, men i går smalt jeg som skrevet ihop noen muffins på rappen og de fortjener sine 15 minutes of fame. Kjedsomheten tok meg og jeg slang sammen en god oppskrift jeg har lånt fra Elin Larsen. 

Noen endringer i oppskriften førte til dette resultatet:
3 egg
2 ss honning 

3 ss palmesukker
3 ss kokosmel
 
4 ss grønn teff
2 ts kanel
1 ts  bakepulver
kokosolje til superb konsistens

Oppskriften er beregnet på 8 muffins, jeg tror jeg fikk 10.
Og før jeg rakk å pakke de inn hadde fem stk. forsvunnet...
MEN FOR ALL DEL! La ovnen stå på 160 grader og ikke glem de. IKKE glem de. Jeg tror mine hadde blitt både penere og enda saftigere hadde de ikke stått 20 min for lenge...
La de kjøle seg ned før du piller og smaker, da rekker den varme deigen å sette seg litt.




Til tross mors innsats på kjøkkenet disse dagene ville prinsesse-vil-ikke heller drikke vann/eplejuice med kokosolje og gelatin.
Mye mulig flasken skulle vært forbeholdt vann til middagen var over...

snik.
 

4 kommentarer:

  1. Hærlig innlegg!
    Men hvordan er det nå med denne bløtleggingen? Ønsker virkelig å lære mere om dette men er relativt fersk i det gamet kan du si.
    Du bløtlegger hele mengden med mel du har tenkt til å bruke, og sper deretter med mere vann til ønsket konsistens når den er klar? Eller?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Jeg bløtlegger alt melet med vann, jeg kan gi deg en oppskrift med EKSAKTE mål i morgen, og lar kun mel, vann og eddik stå natten over.
      Dagen etter pisker jeg egg og velger søtning, og gjør hverken mer eller mindre enn å blande eggene med mel-vann blandingen. Ingen melk i bildet. Kun vann, egg, mel og bakepulver.
      Jeg tilsetter ikke mer væske etter alt er blandet, ettersom deigen er litt våt fra før av. Det er nok med eggene ;-)

      Slett
  2. Så utrolig koselig og morsomt innlegg Anna!! :D
    Pannekaker er det bare altfor lenge siden jeg har spist, og nå fikk jeg plutselig kjempelyst på det med hjemmelaget blåbærsyltetøy. Nam!
    Det er så spennende at du bløtlegger melet synes jeg, jeg har aldri prøvd på det selv og spiser jo veldig sjelden mel.. Men liker å lære slikt så jeg kan gi baby best mulig mat når han blir større.
    Jenta di er så søt!! Gleder meg til jeg får treffe dere begge<3

    SvarSlett
  3. Uæææ! Du er gææærn!

    Neida, det er jo HELT OK å lage "ikke-lavkarbo" noen ganger. Det er det grunnleggende kostholdet som er det viktigste, for da kan du skeie ut når du føler for det.

    Så godt ut!

    SvarSlett